Testverfah - Bundesverband Legasthenie und Dyskalkulie eV
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15. Kongress des <strong>B<strong>und</strong>esverband</strong>es <strong>Legasthenie</strong> Abstractband<br />
Von diesem Förderkonzept können die symptomorientierten Trainings abgegrenzt<br />
werden. Im Vordergr<strong>und</strong> dieser Trainingsform steht die Prozessanalyse der Lese-<br />
<strong>und</strong> Rechtschreibentwicklung des betroffenen Kindes <strong>und</strong> darauf aufbauend die<br />
Förderung der Lese- <strong>und</strong> Rechtschreibfähigkeit. Wesentliche Prinzipien der Vermittlung<br />
dieser Inhalte beruhen auf lerntherapeutischen Konzepten. Dazu gehören<br />
neben einem sehr strukturierten Fördern u. A. die Stärkung der Selbstreflektion des<br />
Kindes, die Anleitung zur Selbststrukturierung <strong>und</strong> der Einsatz von Verstärkern.<br />
Das Marburger Rechtschreibtraining gehört zu den symptomorientierten Trainingsprogrammen,<br />
das in der Vermittlung der Lerninhalte auf wesentliche lerntherapeutische<br />
Erfahrungen aufbaut.<br />
Das Marburger Rechtschreibtraining besteht aus 12 Kapiteln, die in einen Anleitungs-,<br />
einen Lern- <strong>und</strong> einen Übungsbereich gegliedert sind. Zusätzlich sind im<br />
Anhang Arbeits- <strong>und</strong> Lernmaterialen zusammengestellt. Zu jedem Kapitel des Lern-<br />
<strong>und</strong> Übungsbereichs werden in der Anleitung Detailinformationen gegeben. Das<br />
Wortmaterial des Trainings ist in einem Wortindex zusammengefasst.<br />
Korrespondenzautor:<br />
Gerd Schulte-Körne<br />
schulte1@med.uni-marburg.de<br />
++49 06421 2866467<br />
++49 06421 2863078<br />
Genetics of dyslexia related endophenotypes<br />
Gerd Schulte-Körne<br />
Department of Child and Adolescent Psychiatry, University Hospital Gießen and Marburg<br />
Dyslexia is a specific disorder in learning to read and spell which is not the direct<br />
result of other disorders such as mental retardation or lesser impairments in general<br />
intelligence, gross neurological deficits, uncorrected visual or auditory problems,<br />
or emotional disturbances or inadequate schooling. The prevalence rate is 5-10%<br />
of school age children and adults. Boys are twice as likely to be affected as girls.<br />
Dyslexia occurs in all known languages.<br />
Reading and spelling disorder is often preceded by disorders in speech and<br />
language development. Early precursors are difficulties in auditory processing as<br />
speech discrimination, auditory sequential memory, and phonological ability.<br />
The core symptom of dyslexia is a word reading deficit characterized by a higher<br />
latency and lower accuracy reading single words. A word reading deficit is the major<br />
reason for a reading comprehension deficit which negatively influences learning in<br />
all school subjects. According to the criteria of the ICD-10 spelling disorder is often<br />
associated. Nearly 70% of reading disordered children have also a spelling disorder.<br />
A genetic involvement in dyslexia has long been evident from studies showing<br />
familial clustering of the disorder and more recently through twin studies. Linkage<br />
studies have identified several chromosomal regions of interest. No susceptibility<br />
gene has yet been discovered but several genome regions have received support<br />
from multiple studies. The findings support the view that no single gene explains the<br />
majority of cases of dyslexia and demonstrate features that are expected in complex<br />
genetic disorders.<br />
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