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Sentinel-Lymphknoten- Szintigraphie - Radiologie

Sentinel-Lymphknoten- Szintigraphie - Radiologie

Sentinel-Lymphknoten- Szintigraphie - Radiologie

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<strong>Sentinel</strong>-<strong>Lymphknoten</strong>-<strong>Szintigraphie</strong>Dr. med. Dorothee R. Fischer© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Was?Wie?Wo?© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Was ?© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


<strong>Sentinel</strong>-LK:Jeder <strong>Lymphknoten</strong> mitdirekter lymphatischer Drainagevon der Primärtumorlokalisation© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Die SLNB ist bei allen Patientinnen indiziert,die einen klinisch negativen<strong>Lymphknoten</strong>status aufweisenund für die ein axillares Staging erforderlich ist.(S-3-Leitlinie 2012/Gartlehner, G et al. 2011).© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Daten der Z0011-Studie der American College of SurgeonsOncology Group:Phase-III-Nichtunterlegenheitsstudie:Patientinnen mit einem T1–2-Mammakarzinom und ein bis zweibefallenen axillären <strong>Lymphknoten</strong>.Frauen mit positivem SN erhielten randomisiert eineAxilladissektion oder SLNB. Alle Frauen wurden bestrahlt, undfast alle Frauen wurden systemisch adjuvant behandelt.Gesamtüberleben nach einer medianen Nachbeobachtungszeitvon 6,3 Jahren:91,8 Prozent mit Axilladissektion96 Prozent ohne Axilladissektion.Möglicherweise wurde dieses Ergebnis jedoch durch diegleichzeitige Bestrahlung entscheidend mitbeeinflusst.© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


99mTc-markierte Nanocolloide•! Teilchengrösse: 20-100 nm•! 75 MBq (~0.15 mSV),etwa Rö-Thx in 2 Ebenen•! in 3 ml NaCl© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Wie?© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Untersuchungsprotokoll:1.! Rückenlage, Arme über Kopf2.! Lokale Desinfektion3.! Injektion periareolär/peritumoral4.! Konturen `einzeichnen` mit Restaktivität5.! Statische Aufnahmen (bis 24 h p.i.) a.p./p.a. und oblique6.! <strong>Sentinel</strong>-LK auf Haut markieren (2 Ebenen)7.! Gamma-Probe detektiert intraoperativ höchste Aktivität8.! Zusätzlich Blue dye Färbung intraoperativ© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Wo ?© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Injektionsort:periareolär/peritumoral ?© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Fig. 1. Voie de drainage axillaire principale.2. Plexus sous-aréolaire de SappeyFig. 2. Voies de drainage axillaire accessoires.Olivier JB et al., 2006© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Fig. 3. Voie de drainagesus-claviculaire rétromammaire.Fig. 4. Voie de drainage lymphatiquemammaire interne.Olivier JB et al., 2006© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Olivier JB et al., 2006© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Periareolar injection superior to peritumoral injection (Kern KA, Rosenberg RJ. 2000):•!•!Higher success-rate in SN-detection: 90% vs. 50% (42 patients)Visualisation shorter (~34 vs. 82 Min.)Combined periareolar injection of both Tracer and Blue dyehave a high-success rate (Kern KA, 2002):•! Identification-rate of 98.4% (184/187 cases),•! False-negative rate of 0% (20 cases of confirmatory dissection).•! Blue-Hot case concordance 98.9%•! Hot-Blue case concordance 95.1%•! Hot or Blue only: 5.4%© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Complement peritumoral (tracer) and periareolar (blue dye)injection (Noguchi et al., 2009):•! Overall identification rate for blue and/or hot lymph nodes: 99.5% (200patients)•! Identification rate of blue-dyed lymph nodes: 98%•! Identification rate of hot lymph nodes: 97%•! No concordance between hot node and blue node in 17/200 (8.5%)•! False-negative rate•! for peritumoral injection at least 7.8% (4/51);•! for periareolar injection 13.7% (7/51)•! Combination: FN-rate 0%© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Kombinationperiareoläre/peritumorale Injektionfür die SN-LK-Detektion© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


Take-home messages75 MBq 99mTc-markierte NanocolloideEffektive Dosis (~0.15 mSV)von ca. RöThx in 2 EbenenKombination periareoläre/peritumorale Injektionbzw. periareoläre > peritumorale Injektion© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich


References•! Kuwert et al., Nuklearmedizin; Thieme-Verlag, 4. Auflage•! Gartlehner, G., Chapman, A., Strobelberger, M., Kerschner, B., Thaler, K., Griebler, U., and Glechner, A.Vergleichende Wirksamkeit und Sicherheit von alleiniger <strong>Sentinel</strong>-<strong>Lymphknoten</strong>-Biopsie oderkompletter Axilladissektion bei <strong>Sentinel</strong>-positivem Mammakarzinom: SystematischeUbersichtsarbeit. 2011.•! Interdisziplinäre S3-Leitlinie für die Diagnostik, Therapie und Nachsorge des MammakarzinomsLangversion 3.0, Aktualisierung 2012. AWMF-Register-Nummer: 032 – 045OL.•! Frati A, Delpech Y, Bricou A, Barranger E.<strong>Sentinel</strong> lymph node detection in patients with early-stage breast cancer: which site of injection in 2011?Gynecol Obstet Fertil. 2011 Nov;39(11):620-3. doi: 10.1016/j.gyobfe.2011.07.019. Epub 2011 Aug 27.Review. French.•! Olivier JB, Verhaeghe JL, Butarelli M, Marchal F, Houvenaeghel G.Functional anatomy of the lymphatic drainage of the breast: contribution of sentinel lymph node biopsyAnn Chir. 2006 Dec;131(10):608-15. Epub 2006 Jul 5.•! Kern KA, Rosenberg RJ. Preoperative lymphoscintigraphy during lymphatic mapping for breast cancer:improved sentinel node imaging using subareolar injection of technetium 99m sulfur colloid.J Am Coll Surg. 2000 Nov;191(5):479-89.•! Kern KA. Concordance and validation study of sentinel lymph node biopsy for breast cancer usingsubareolar injection of blue dye and technetium 99m sulfur colloid.J Am Coll Surg. 2002 Oct;195(4):467-75.•! Noguchi M, Inokuchi M, Zen Y. Complement of peritumoral and subareolar injectionin breast cancer sentinel lymph node biopsy. J Surg Oncol. 2009 Aug 1;100(2):100-5.© Nuclear Medicine, University Hospital Zurich

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