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Das Reinigungssystem der Atemwege Übersicht MMP wegserkrankungen Asthma bronchiale, chronische Bronchitis und COPD zeigen. Zusammenfassung Erkältungen werden im Allgemeinen durch virale Infekte verursacht. Sie erfassen primär vor allem den oberen Atemtrakt und lösen Entzündungsvorgänge aus. Zu Beginn überwiegt ein Reizhusten, der zwar meist in einen produktiven Husten übergeht, aber auch nach Abklingen des Infekts wochenlang weiterbestehen kann. Die Bildung und der Transport des Bronchialschleims als Faktor der Abwehr und der Reinigung werden beeinträchtigt. Am Beispiel von Ambroxol wird gezeigt, wie eine Wiederherstellung der normalen Funktionen unterstützt werden kann. Die Normalisierung des Sekrets führt zur Erleichterung des Abhustens und macht im Idealfall den Husten als bronchiales Reinigungsinstrument vollkommen überflüssig. Die Neubildung von Schleimplaques, die abgehustet werden müssen, wird vermieden. The cleaning system of the airways: physiology, pathophysiology and effects of ambroxol The human airways are faced by a mucous membrane that keeps the airways humid and protects them. One of the main factors of this protection system is the secretion that covers the surface of the membrane. Like an escalator, secretion is moved steadily, day and night in order to eliminate germs and pollutants from the airways. Healthy people normally do not notice this transport. Infection of the airways accompanied by cough disturbs the transport. The aim of the therapy should be the reconstitution of the transport, not the unsighted suppression of mucus production. Therefore adequate rheological properties of the secretion are needed as well as the balance of its components. Ambroxol affects this system at several sites. Literatur 1. Beeh KM, Beier J, Esperester A, Paul L. Antiinflammatory properties of ambroxol. Eur J Med Res 2008;13:557–62. 2. Disse BG. Pharmakologische Beeinflussung der Schlagfrequenz von Zilien. Atemwegs-Lungenkrankh 1988:14:285–6. 3. Ebsen M, Mogilevski G, Anhenn O, Maiworm V, et al. Infection of murine precision cut lung slices (PCLS) with respiratory syncytial virus (RSV) and chlamydophila pneumoniae using the Krumdieek technique. Pathol Res Pract 2002;198:747–53. 4. Eccles R, Morris S, Jawad M. Lack of effect of codeine in the treatment of cough associated with acute upper respiratory tract infection. J Clin Pharm Ther 1992;17:175–80. 5. Freestone C, Eccles R. Assessment of the antitussive efficacy of codeine in cough associated with common cold. J Pharm Pharmacol 1997; 49:1045–9. 6. Germouty J, Jirou-Najou JL. Clinical efficacy of ambroxol in the treatment of bronchial stasis. Clinical trial in 120 patients at two different doses. Respiration 1987;51(Suppl 1):37–41. 7. Gillissen A, Bartling A, Schoen S, Schultze-Werninghaus G. Antioxidant function of ambroxol in mononuclear and polymorphonuclear cells in vitro. Lung 1997;175:235–42. 8. Gillissen A, Nowak D. Characterization of N-acetylcysteine and ambroxol in anti-oxidant therapy. Respir Med 1998;92:609–23. 9. Gillissen A, Schärling B, Jaworska M, Bartling A, et al. Oxidant scavenger function of ambroxol in vitro: a comparison with N-acetylcysteine. Res Exp Med (Berl) 1997;196:389–98. 10. Hall AP, Fox AJ, Raphael JH, Nandwani N, et al. Upper airway reactivity and upper respiratory tract infection: effect of nebulized lidocaine. Br J Anaesth 1999;82:857–60. 11. Matsumoto K, Koyama S, Yamaguchi M, Horie T. [Tachyphylaxis in inhaled capsaicin cough threshold tests in chronic cough patients, and the effect of pharyngeal anaesthesia]. Aerugi (Allergy) 1994;43:1386–91. 12. Morgenroth K, Bolz J. Morphological feature of the interaction between mucus and surfactant on the bronchial mucosa. Respiration 1985;47: 225–31. 13. Morgenroth K, Ebsen M. Section 2. Physiology and pathophysiology of ventilation: Anatomy. In: Papadakos PJ, Lachmann P (eds.). Mechanical ventilation: Clinical applications and pathophysiology. Philadelphia: Saunders, 2007:69–85. 14. Morgenroth K, Hörstebrock U. Transmissions- und rasterelektronenmikroskopische Untersuchungen zur Struktur der Clarazellen des Bronchialsystems. Arzneimittelforschung/Drug Res 1978;28:911–7. 15. Morgenroth K, Opferkuch W. Abwehrsysteme der Lunge und Lungenentzündung. Berlin, New York: W. de Gruyter, 1991. 16. Morgenroth K. Das Surfactantsystem der Lunge. Berlin, New York: W. de Gruyter, 1986. 17. Morgenroth K. Elektronenmikroskopische und zytochemische Untersuchungen zur Sekretsynthese in den peribronchialen Drüsen. Ruhr Universität Bochum, 2007. 18. Morgenroth K. Surfactant im peripheren Bronchus. Atemwegs-Lungenkrankh 1989;15:268–70. 19. Philippou S, Sommerfeld HJ, Wiese M, Morgenroth K. The morphological substrate of autonomic regulation of the bronchial epithelium. Virchows Archiv – A: Pathological anatomy and histopathology 1993;423:469–76. 20. Philippou S, Streckert HJ, Morgenroth K. In vitro study of the bronchial mucosa during Pseudomonas aeruginosa infection. Virchows Archiv – A: Pathological anatomy and histopathology 1993;423:39–43. 21. Philippou S, Streckert HJ, Otto P, Reinhold P, et al. Morphological studies of the respiratory syncytial virus induced bronchiolitis in experimentally infected calves. Pathol Res Pract 1996;192:1045–56. 22. Rogers DF. Mucoactive agents for airway mucus hypersecretory diseases. Respir Care 2007;52:1176–93; discussion 1193–7. 23. Seifart C, Clostermann U, Seifart U, Müller B, et al. Cell-specific modulation of surfactant proteins by ambroxol treatment. Toxicol Appl Pharmacol 2005;203:27–35. 24. Seifart C. Erkältungen. Banale Atemwegsinfekte symptomatisch behandeln. Pharm Ztg 2007;152:3860–5. 25. Shimura S, Takishima T. Airway submucosal secretion. In: Takishima T, Shimura S. Airway secretion. New York, Basel, Hongkong: Marcel Dekker, 1994:325–86. 26. Tyrakowski T, Sedlaczek A, Greczko I, Bartlomowicz M, et al. Ambroxol effect on transepithelial electrical potential difference of isolated tracheal wall. Pol J Pharmacol1997;49:53–8. 27. Von Neergard K, Wirz K. Neue Auffassung über einen Begriff der Atemmechanik. Z Ges Exp Med 1929;66:373–81. 28. Wirtz HR. Effekt von Ambroxol auf die Surfactantsekretion und -synthese von isolierten, alveolären Typ-II-Zellen. Pneumologie 2000;54: 278–83. MMP 32. Jahrgang 2/2009 47

<strong>Das</strong> <strong>Reinigungssystem</strong> <strong><strong>de</strong>r</strong> <strong>Atemwege</strong> Übersicht<br />

MMP<br />

wegserkrankungen Asthma bronchiale, chronische Bronchitis<br />

und COPD zeigen.<br />

Zusammenfassung<br />

Erkältungen wer<strong>de</strong>n im Allgemeinen durch virale Infekte verursacht.<br />

Sie erfassen primär vor allem <strong>de</strong>n oberen Atemtrakt<br />

und lösen Entzündungsvorgänge aus. Zu Beginn überwiegt<br />

ein Reizhusten, <strong><strong>de</strong>r</strong> zwar meist in einen produktiven Husten<br />

übergeht, aber auch nach Abklingen <strong>de</strong>s Infekts wochenlang<br />

weiterbestehen kann. Die Bildung und <strong><strong>de</strong>r</strong> Transport <strong>de</strong>s<br />

Bronchialschleims als Faktor <strong><strong>de</strong>r</strong> Abwehr und <strong><strong>de</strong>r</strong> Reinigung<br />

wer<strong>de</strong>n beeinträchtigt. Am Beispiel von Ambroxol wird gezeigt,<br />

wie eine Wie<strong><strong>de</strong>r</strong>herstellung <strong><strong>de</strong>r</strong> normalen Funktionen<br />

unterstützt wer<strong>de</strong>n kann. Die Normalisierung <strong>de</strong>s Sekrets<br />

führt zur Erleichterung <strong>de</strong>s Abhustens und macht im I<strong>de</strong>alfall<br />

<strong>de</strong>n Husten als bronchiales Reinigungsinstrument vollkommen<br />

überflüssig. Die Neubildung von Schleimplaques,<br />

die abgehustet wer<strong>de</strong>n müssen, wird vermie<strong>de</strong>n.<br />

The cleaning system of the airways: physiology, pathophysiology<br />

and effects of ambroxol<br />

The human airways are faced by a mucous membrane that keeps the airways<br />

humid and protects them. One of the main factors of this protection system<br />

is the secretion that covers the surface of the membrane. Like an escalator,<br />

secretion is moved steadily, day and night in or<strong><strong>de</strong>r</strong> to eliminate germs<br />

and pollutants from the airways. Healthy people normally do not notice this<br />

transport. Infection of the airways accompanied by cough disturbs the transport.<br />

The aim of the therapy should be the reconstitution of the transport, not<br />

the unsighted suppression of mucus production. Therefore a<strong>de</strong>quate rheological<br />

properties of the secretion are nee<strong>de</strong>d as well as the balance of its components.<br />

Ambroxol affects this system at several sites.<br />

Literatur<br />

1. Beeh KM, Beier J, Esperester A, Paul L. Antiinflammatory properties of<br />

ambroxol. Eur J Med Res 2008;13:557–62.<br />

2. Disse BG. Pharmakologische Beeinflussung <strong><strong>de</strong>r</strong> Schlagfrequenz von Zilien.<br />

Atemwegs-Lungenkrankh 1988:14:285–6.<br />

3. Ebsen M, Mogilevski G, Anhenn O, Maiworm V, et al. Infection of murine<br />

precision cut lung slices (PCLS) with respiratory syncytial virus<br />

(RSV) and chlamydophila pneumoniae using the Krumdieek technique.<br />

Pathol Res Pract 2002;198:747–53.<br />

4. Eccles R, Morris S, Jawad M. Lack of effect of co<strong>de</strong>ine in the treatment<br />

of cough associated with acute upper respiratory tract infection. J Clin<br />

Pharm Ther 1992;17:175–80.<br />

5. Freestone C, Eccles R. Assessment of the antitussive efficacy of co<strong>de</strong>ine<br />

in cough associated with common cold. J Pharm Pharmacol 1997;<br />

49:1045–9.<br />

6. Germouty J, Jirou-Najou JL. Clinical efficacy of ambroxol in the treatment<br />

of bronchial stasis. Clinical trial in 120 patients at two different<br />

doses. Respiration 1987;51(Suppl 1):37–41.<br />

7. Gillissen A, Bartling A, Schoen S, Schultze-Werninghaus G. Antioxidant<br />

function of ambroxol in mononuclear and polymorphonuclear cells in<br />

vitro. Lung 1997;175:235–42.<br />

8. Gillissen A, Nowak D. Characterization of N-acetylcysteine and<br />

ambroxol in anti-oxidant therapy. Respir Med 1998;92:609–23.<br />

9. Gillissen A, Schärling B, Jaworska M, Bartling A, et al. Oxidant scavenger<br />

function of ambroxol in vitro: a comparison with N-acetylcysteine.<br />

Res Exp Med (Berl) 1997;196:389–98.<br />

10. Hall AP, Fox AJ, Raphael JH, Nandwani N, et al. Upper airway reactivity<br />

and upper respiratory tract infection: effect of nebulized lidocaine.<br />

Br J Anaesth 1999;82:857–60.<br />

11. Matsumoto K, Koyama S, Yamaguchi M, Horie T. [Tachyphylaxis in inhaled<br />

capsaicin cough threshold tests in chronic cough patients, and the<br />

effect of pharyngeal anaesthesia]. Aerugi (Allergy) 1994;43:1386–91.<br />

12. Morgenroth K, Bolz J. Morphological feature of the interaction between<br />

mucus and surfactant on the bronchial mucosa. Respiration 1985;47:<br />

225–31.<br />

13. Morgenroth K, Ebsen M. Section 2. Physiology and pathophysiology of<br />

ventilation: Anatomy. In: Papadakos PJ, Lachmann P (eds.). Mechanical<br />

ventilation: Clinical applications and pathophysiology. Phila<strong>de</strong>lphia:<br />

Saun<strong><strong>de</strong>r</strong>s, 2007:69–85.<br />

14. Morgenroth K, Hörstebrock U. Transmissions- und rasterelektronenmikroskopische<br />

Untersuchungen zur Struktur <strong><strong>de</strong>r</strong> Clarazellen <strong>de</strong>s Bronchialsystems.<br />

Arzneimittelforschung/Drug Res 1978;28:911–7.<br />

15. Morgenroth K, Opferkuch W. Abwehrsysteme <strong><strong>de</strong>r</strong> Lunge und Lungenentzündung.<br />

Berlin, New York: W. <strong>de</strong> Gruyter, 1991.<br />

16. Morgenroth K. <strong>Das</strong> Surfactantsystem <strong><strong>de</strong>r</strong> Lunge. Berlin, New York: W.<br />

<strong>de</strong> Gruyter, 1986.<br />

17. Morgenroth K. Elektronenmikroskopische und zytochemische Untersuchungen<br />

zur Sekretsynthese in <strong>de</strong>n peribronchialen Drüsen. Ruhr Universität<br />

Bochum, 2007.<br />

18. Morgenroth K. Surfactant im peripheren Bronchus. Atemwegs-Lungenkrankh<br />

1989;15:268–70.<br />

19. Philippou S, Sommerfeld HJ, Wiese M, Morgenroth K. The morphological<br />

substrate of autonomic regulation of the bronchial epithelium.<br />

Virchows Archiv – A: Pathological anatomy and histopathology<br />

1993;423:469–76.<br />

20. Philippou S, Streckert HJ, Morgenroth K. In vitro study of the bronchial<br />

mucosa during Pseudomonas aeruginosa infection. Virchows Archiv<br />

– A: Pathological anatomy and histopathology 1993;423:39–43.<br />

21. Philippou S, Streckert HJ, Otto P, Reinhold P, et al. Morphological studies<br />

of the respiratory syncytial virus induced bronchiolitis in experimentally<br />

infected calves. Pathol Res Pract 1996;192:1045–56.<br />

22. Rogers DF. Mucoactive agents for airway mucus hypersecretory diseases.<br />

Respir Care 2007;52:1176–93; discussion 1193–7.<br />

23. Seifart C, Clostermann U, Seifart U, Müller B, et al. Cell-specific modulation<br />

of surfactant proteins by ambroxol treatment. Toxicol Appl Pharmacol<br />

2005;203:27–35.<br />

24. Seifart C. Erkältungen. Banale Atemwegsinfekte symptomatisch behan<strong>de</strong>ln.<br />

Pharm Ztg 2007;152:3860–5.<br />

25. Shimura S, Takishima T. Airway submucosal secretion. In: Takishima T,<br />

Shimura S. Airway secretion. New York, Basel, Hongkong: Marcel Dekker,<br />

1994:325–86.<br />

26. Tyrakowski T, Sedlaczek A, Greczko I, Bartlomowicz M, et al. Ambroxol<br />

effect on transepithelial electrical potential difference of isolated tracheal<br />

wall. Pol J Pharmacol1997;49:53–8.<br />

27. Von Neergard K, Wirz K. Neue Auffassung über einen Begriff <strong><strong>de</strong>r</strong> Atemmechanik.<br />

Z Ges Exp Med 1929;66:373–81.<br />

28. Wirtz HR. Effekt von Ambroxol auf die Surfactantsekretion und -synthese<br />

von isolierten, alveolären Typ-II-Zellen. Pneumologie 2000;54:<br />

278–83.<br />

MMP 32. Jahrgang 2/2009 47

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